Historia reklamy zewnętrznej
Nie każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że reklama zewnętrzna ma bardzo długą historię. Zwykle kojarzymy ją z XX wiekiem, ponieważ to wtedy nastąpiła jej znaczna ekspansja. Jednak jej korzenie tak naprawdę sięgają już czasów starożytnych.
To, co obecnie określamy jako reklama zewnętrzna, było obecne już w czasach starożytnych. Wtedy mieliśmy do czynienia głównie z napisami na ścianach budynków wykonanych najczęściej z gliny albo z kamienia. Promowano w ten sposób głównie takie miejsca jak zajazdy i karczmy, aby strudzeni wędrowcy wiedzieli, gdzie się udać.
Reklama zewnętrzna była także obecna w czasach średniowiecznych. Wtedy miała ona głównie postać znaków cechowych umieszczanych na uliczkach. Pojawiały się również szyldy.
Współczesne metody promocji outdoorowej zaczęły rozwijać się w Stanach Zjednoczonych w XIX wieku. Zaczęto stosować wtedy na szerszą skalę plakaty reklamowe – w 1835 roku w Nowym Jorku pojawił się pierwszy plakat zewnętrzny mający wymiary większe niż 50 stóp kwadratowych. Był to plakat wykonany na zlecenie cyrku.
W 1900 roku, także w Stanach Zjednoczonych, opracowano jedną z popularnych także i dzisiaj metod reklamy, czyli billboard. Został on przygotowany jako element narodowej kampanii reklamowej.
Dzisiaj do dyspozycji mamy znacznie więcej różnych metod reklamy zewnętrznej – to nie tylko reklama wielkoformatowa czy plakaty, ale też takie propozycje jak litery blokowe, oklejanie witryn i aut, standy.